Udstilling / Officinet

Undercover af Tina Scherzberg

Udstillingen UNDERCOVER kombinerer: kobbertryk, broderi og maleri. Med værkerne blotlægges de skjulte spor, som vi selv efterlader, omgiver os -og lever med. Ud fra en flerårig interesse for spor, efterladt af mennesker, har billedkunstneren Tina Scherzberg indsamlet og studeret efterladte objekter, herunder kasserede skydeskiver.

Broderi af skudhuller

På sporet af os selv

Lige nu fortsætter C-19 med at ændre på vores fælles eksistensvilkår.
Alle er berørte og vi skal konstant tilpasse vores væren i verden.
Det er derfor med stor glæde at vi, til trods, kan præsenterer Tina Scherzberg i Officinet i februar måned.

Scherzberg har nemlig valgt at gribe håbet og gennemføre sin udstilling, Undercover i Officinet.

Scherzberg har været vidt omkring og registreret spor på kobberplader der er behandlet med den grafiske dybtryksteknik, blødgrund. Blødgrunden gør kobberpladerne ekstra modtagelige for berøring og dermed et perfekt medie til at indsamle spor. En teknik, der stammer tilbage fra 1700-tallet og som blev brugt flittigt af bl.a. Degas.

Hverdagslige spor, interaktioner mellem menneske og dyr, blandt folk i det private rum og byrummet, eller mellem menneske og maskine, er omdrejningspunkterne for kobbertrykserierne. Spor der registreres, når der for eksempel skal fejes blade om efteråret, fodres høns i hønsegården, spilles skak, eller ved en demonstration.

Efter sporene er registreret på pladerne, ætses de og gøres synlige ved at trykke dem på papir. For hvad er det egentlig for spor vi efterlader i verden, og hvordan ser de ud? Kobbertrykkene sammenstilles med malerier med titlen Portraits of the Collaborators: portrætter af bl.a. kosten, dyrene og menneskene der satte sporene på pladerne. Derved peger Scherzberg på at alle gøremål har en betydning og sætter spor.

I broderiværker undersøges de skjulte spor, som er opstået fra en destruktiv handling, som når der broderes skudhuller (fra forsvarets øvelsesbane) som fine korsstingsbroderi. Skudhullerne oversættes til broderimønster i et computerprogram, hvilket efterlader dem som et æstetisk abstrakt mønster. Gennem selve broderiet og den møjsommelige omsorg og det fokus og nærvær, der lægges i arbejdet med broderierne, forsøges, på symbolsk vis, at reparere det ødelagte.

Korsstingene bliver hermed en slags sutur- en sammensyning, som en form for meditation over de spor eller beviser, som vold og destruktion efterlader. Det understøtter behovet for at iagttage og ikke vende blikket væk fra det voldsomme.

Del dine spor

På grund af omstændighederne opfordrer Scherzberg alle til at registrerer deres egne spor eller går på jagt efter spor. Det kan være de spor I laver på hjemmekontoret, i jeres værksted, de spor jeres børn efterlader på middagsbordet, spor fra jeres husdyr eller spor efter noget der ødelagt ellers bevidst efterladt. Det er med andre ord op til jer og jeres interesse.

Vi opmuntrer jer til at deltage ved at tage billeder af jeres spor, upload til jeres Instagram konto under #undercover_Tinascherzberg_followingthetrace
Således at der skabes en online registrering af vores allesammen spor.

Vi håber at I vil deltage.

 

#Officinet

Finissage: 26.2.21 fra kl. 15-19.

Udstillingsperiode: 9. – 28. februar 2021

Åbningstider:

Tirsdag – lørdag 12-16.

Gratis entre

Officinet
Bredgade 66
1260 København K.