Bliv medlem

Tag del i et stærkt fagligt fællesskab, og vær med til at styrke vilkårene for udøvende indenfor Kunsthåndværk og Design. Få adgang til at fremme din egen karriere gennem: faglige netværk, deltagelse på markeder, udstillinger, visning på foreningens digitale platforme og meget mere.

Foto: Værkstedsbesøg ved Sanne Ransby og Mariko Wada. Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2015. Fotograf Kristine Autzen.

Danske Kunsthåndværkere & Designere (DKoD) er en forening for over 500 professionelle, skabende kunsthåndværkere og designere. Foreningen blev stiftet i 1976.

Foreningens formål er:
– at arbejde for kunstnerisk og håndværksmæssig udvikling af dansk kunsthåndværk og design
– at arbejde for medlemmernes faglige og erhvervsmæssige interesser
– at arbejde for forbedring af kunsthåndværkernes og designernes arbejds- og levevilkår
– at udbrede kendskabet til og brugen af kunsthåndværkere/designere og deres arbejder i alle dele af samfundet
– at styrke og koordinere kunsthåndværk- og designområdet med henblik på at skabe forståelse for og anerkendelse af kunsthåndværk og design som kulturfaktor

 

Læs om medlemsfordele

Gå direkte til ansøgningsskema

 

Optagelsesbetingelser:

Direkte optagelse
Hvis du er bachelor eller kandidat fra Designskolen i Kolding, Kunstakademiets Designskole på Holmen eller Bornholm.
Bachelor eller kandidat fra Arkitektskolen Århus eller Kunstakademiets Arkitektskole.
-eller tilsvarende uddannelse fra ovennævntes udenlandske partnerskoler, kan du optages direkte.
Studerende ved alle ovennævnte optages også direkte og medlem til stærkt nedsat pris under studiet.

Tidligere medlem.
Er du tidligere medlem af foreningen kan du optages direkte. Det er dog nødvendigt at du kan dokumenterer medlemskabet, det kan f.eks. være et gammelt medlemskort eller et brev, eller en kontingent indbetaling -med dit navn på.
Pga. dataforordningen kan og må ikke længere opbevare lister med medlemsdata.

Optagelse ved Point
Man kan optages som medlem, hvis man over mindst to af følgende områder kan samle i alt 6 point, baseret på eget originalt design:
A. Deltagelse i anerkendte censurerede eller kuraterede udstillinger i ind – eller udland. (2 point pr. udstilling)
B. Tildeling af arbejds- eller hæderslegater samt priser i forbindelse med udstillinger. (2 point)
C. Artist in Residence – ophold/arbejdsophold i anerkendte videnscentre eller værksteder for kunsthåndværk – efter invitation eller ansøgning. (2 point)
D. Regelmæssigt virke som underviser på uddannelser, der anerkendes som optagelsesgrundlag i henhold til direkte optagelse. (2 point)
E. Beskæftigelse med kreativ ledelse i designvirksomheder o. lign. (2 point)
F. Design eller kunstnerisk orienteret bachelor indenfor det område, der ansøges om optagelse på. (2 point)
G. Tildeling af udsmykningsopgaver. (2 point)
H. Medlem af andre anerkendte kunsthåndværker/designer organisationer. (2 point)
I. Afgang fra andre anerkendte kunstneriske uddannelser. (2 point)
J. Designprodukter i industriel produktion hos ekstern producent. (1 point pr. produkt)

Dokumentation for de 6 point gives i form af f.eks. eksamensbeviser, bevillingsbreve, prisoverrækkelser, invitationer, omtaler mv. samles i én pdf. og vedhæftes ansøgningen. Sammen med et sammenfattet cv. over kunstnerisk uddannelse og karriere.
Ansøgningen vurderes af foreningens optagelsesudvalg, udelukkende på grundlag af indsendte oplysninger.

Anerkendte censurerede og kuraterede udstillinger ex:
Biennalen for Kunsthåndværk og Design
Charlottenborg Forårsudstilling
Kunstnernes Påskeudstilling
Kunstnernes Efterårsudstilling
Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup

Deltagelse i udstilling på anerkendte museer og udstillingssteder ex:
Designmuseet
Trapholt
Louisiana

Design og kunstnerisk orienterede bachelorer ex:
VIA, Beklædning eller Tekstil design.
Kea, Smykker Teknologi og Business

Andre statsanerkendte kunstneriske uddannelser ex:
Det Kongelige Kunstakademi i København
Det Jyske Kunstakademi
Det Fynske Kunstakademi

Optagelse via værkbedømmelse:
– Hvis du ikke kan optages direkte eller har adgangsgivende point.
Indsend 6 udvalgte værker som repræsenterer dit arbejde.
Vedlæg evt. værkbeskrivelse i PDF. Max 1200 anslag pr. værk.
Værker som fysisk ikke kan indsendes kan dokumenteres i en 3 siders PDF, der uplodes sammen med tilmeldingen.
Kortfattet cv. med relevant uddannelse og kunstnerisk karriere, bedes også uploadet.
Det skal fremgå om værkerne er udført i forbindelse med uddannelse.

Datoer i 2019

Værkbedømmelse:
Deadline for online tilmelding, ved udfyldelse af skema, den  29. oktober 2019.
– indlevering af værker den 6. til 13. november 2019.
– afhentning af værker den 19. til 22. november
– svar gives skriftligt i uge 48.


Datoer i 2020

Værkbedømmelse:
Deadline for online tilmelding, ved udfyldelse af skema, den 17. april kl. 12.
– indlevering af værker den 14. til 17. april kl 12-16
– afhentning af værker den 21. til 24. april kl. 12-16
– svar gives skriftligt den 30. april

Indelevering og afhentning af værker sker i foreningens lokaler Bredgade 66, 1260 København K.

Deadline for online tilmelding, ved udfyldelse af skema, den 30.oktober kl. 12.
– indlevering af værker den 20. til 23. oktober kl 12-16
– afhentning af værker den 27. til 30. oktober kl. 12-16
– svar gives skriftligt den 6. november

Indelevering og afhentning af værker sker i foreningens lokaler Bredgade 66, 1260 København K.

 

Gennemgang af ansøgninger og værkbedømmelse foretages af foreningens optagelsesudvalg.

2019:
KERAMIK, Susan Lange (suppleant Trine Bach)
SMYKKER, Lene Hald
GLAS, Sia Mai
TEKSTIL, Lene Thomasen (suppleant Lotte Dalgaard)
DESIGN, Susanne Moesgaard
ANDRE MATERIALER, Jette Nørregaard (suppleant Anneline Schjødt Pedersen)

 

Kontingent og betingelser:

Kontingentet er skattemæssigt fuldt fradragsberettiget som fagligt kontingent, vi opgiver det til skat så du får fradraget automatisk.
Kontingentsatsen for medlemskab fastsættes af årsmødet.
Medlemmer betaler er 242 kr. pr. måned / 725,- pr kvartal / 2900 kr. pr. år, som opkræves kvartalsvist: 1. januar , 1. april, 1. juli, 1. oktober
Dimittender fra ovennævnte adgangsgivende uddannelser, får 50% rabat de første 2 år efter afgangseksamen, og betaler 121,- pr måned/ 363,- pr. kvartal / 1450,- pr år som opkræves kvartalsvist: 1. januar , 1. april, 1. juli, 1. oktober
Studerende på ovennævnte adgangsgivende får ca. 85% rabat og betaler 33,50 pr. måned / 100,- pr kvartal / 400 kr. pr. år som opkræves kvartalsvist: 1. januar , 1. april, 1. juli, 1. oktober

Medlemskab er personligt og er bindende for mindst et kalender år.
Udmeldelse skal ske skriftligt til sekretariatet 1md. før kvartalsopkrævning altså senest: 1. marts, 1. juni, 1. september, 1. december.

Klik her for at gå til ansøgningsskema