I Officinet viser designer Tina Astrup nye værker, der gør egetræ til genstand for en legende, grafisk undersøgelse: gyldne, sortblå og mørkebrune farver fremkaldt af metaltråd og tid. Farver og kompositioner fortæller hver sin historie.
Med en særlig sans for det, andre smider væk eller prøver at undgå, går designer Tina Astrup på opdagelse i visuelle fortællinger i træ. Værkerne på udstillingen kunne godt minde om møbler, men Tina Astrups egen interesse ligger et andet sted. Hun arbejder intenst med at skabe og fremhæve tegn og mønstre. I bearbejdningen opstår taktile stofligheder i et samspil, som kalder på berøring.
Det rå materiale, den bearbejdede finhed
En række store, trekantede træblokke står i en gruppe på gulvet i hendes værksted i Højbjerg uden for Århus og venter på at komme på udstilling. De er rå, nogle har en åben, porøs struktur med revner efter hurtig tørring. Tina Astrup har nænsomt behandlet dem og understreget de taktile kvaliteter: én side slebet glat og næsten blank, en anden stadig ru og sortbrun af tiden i skoven. Dimensionerne er som et siddemøbel – men de er lige så meget skulpturer frit stående i rummet.
Andre værker består af runde former, flade som bordplader, men placeret på væg og gulv. Henover cirklerne strækker sig sortblå streger. Farven kommer fra træet selv, som havde det en skjult mængde tusch inden i, som Tina Astrup har lokket frem. Ved at vikle metaltråd om træet og overhælde det med eddike tegner hun på træet. Mange vil kende fænomenet fra køkkenbordet, hvor sorte cirkler på egetræsbordpladen er et uønsket mærke, men Tina Astrup trækker uldne eller skarpe linjer frem, dækker hele flader, og i samspillet mellem store og små, mørke og lyse cirkler skaber hun varierede kompositioner.
Om Tina Astrup
Tina Astrup er uddannet tekstildesigner med en overbygning inden for møbel og rumdesign fra Danmarks Designskole i 2007. Kontraster er vigtige i hendes arbejde; i den rette sammensætning skaber de en balance, som hun finder over alt i naturen, hvor øjet søger mod en forening af farve, form og tekstur. Hendes opmærksomhed ligger i de enkle, grafiske fortællinger, hun både finder og skaber i materialet.
I hendes møbelserie af transportplader af træ brugt som emballage fra 2010 var møblets dekoration bestemt af træets rejse rundt i verden, fra havn til havn. Med industrielle blå bogstaver kunne møblerne fortælle om steder, de havde været. På samme måde fortæller de nye værker grafiske historier om rejser, møder og spor.
12. – 28. oktober 2018
Fernisering
12. oktober kl. 16.00 – 18.00 – og efterfølgende Kulturnat fra 18-22.
Åbningstider
Tirsdag – Søndag 12.00 -16.00
Officinet
Bredgade 66
1260 København K