Officinet / Udstilling

Bornholms Stemme – Kunst fra en World Craft Region

Velkommen til fernisering den 10. januar kl. 17-20 med åbningstale ved Lars Kærulf Møller, Direktør Bornholms Kunstmuseum. Udstillingen er kurateret af arkitekt Bettina Køppe.

Keramik af Michael Geertsen. Foto credit: Bettina Køppe Contemporary

I 2017 modtog Bornholm den fornemme titel World Craft Region som det første sted i Europa. Titlen er blandt andet givet fordi øen både rummer museal formidling af kunsthåndværk, glas- og keramik uddannelse og en fortætning af udøvende kunsthåndværkere. Udstillingen i Officinet viser værker af 8 kunsthåndværkere, der alle arbejder på øen.


Betyder det noget at arbejde på en ø? Påvirker bevidstheden om en afgrænset fysisk ramme den kunstneriske tilgang? Hvis vi går bag om floskler som fordybelse og nærvær, er der så et kunstnerisk udviklingspotentiale i begrænsningen? Betyder det noget, at vejret styrer hverdagen, herunder muligheden for at komme væk?


På udstillingen ”Bornholms Stemme” undersøges den indflydelse, det lokale har på de kunstværker, der skabes på Bornholm.

Historisk har den bornholmske keramik haft stor national betydning. Efterkommerne af den keramiske virksomhed L. Hjorth, de to søstre Lisbeth Munch-Pedersen og Gertrud Vasegård, er blandt de første, der modtager undervisning på Kunsthåndværkerskolen i København. De to etablerer et fælles værksted i Gudhjem i 1933 og bliver de første værkstedskeramikere på øen. Deres kunstneriske fortolkninger af bornholmsk pottemagertradition og den danske natur har haft stor betydning for den danske værkstedskeramik. De to keramikere udviklede et formsprog, hvis indflydelse har været afgørende for den internationale anerkendelse af dansk keramik. Lisbeth Munch-Pedersen arbejdede med referencer til den danske folklore og var som sin bedstefar L. Hjorth inspireret af stenalderkar.

Glas af Morten Klitgaard, foto credit: Bettina Køppe Contemporary

Udstillerne:

Michael Geertsens nyeste værk, ”Stone Age Decon”, ligger i forlængelse af denne historiske tradition. Her er seks tallerkenlignende vægobjekter påsat keramiske efterbilleder af hovedværker fra tragtbægerkulturen fra stenalderen. Værket er glaseret i en skala fra hvid til mørkgrå som en stiliseret farvegengivelse af de bornholmske klipper.

Leret som naturmateriale og referencen til jorden er temaet i Nynne Rosenkrantz Christiansens store skåle. Her bearbejdes leret plastisk, og der efterlades tydelige spor af håndens møde med materialet. Glasurene er krystalglasurer, som ofte er naturimiterende og minder om iskrystaller og fraktale formationer.

I Christina Schou Christensens keramiske værker er det processen i ovnen, der er motivet. Glasuren er ”fastfrosset” i sit flydende stadie. Hendes værker er en illustration af grundstoffernes opvarmning. Her formgives ikke, men værkerne forestiller processen, som når de bornholmske klipper bærer tydelige spor af isens tilbagetrækning.

Der er også en høj grad af kontroltab i Morten Klitgaards nyeste glasværker. Morten undersøger og presser grænserne for glassets visuelle udtryk ved at eksperimentere med bearbejdning af værkernes overflader. Det store sorte glasvolumen er mundblæst i en form. Teksturen, der er påført efterfølgende, danner sammen med overfladens mat/blankhed en organisk overflade, der ligger langt fra det klare glas.

Det er den samme dualitet mellem kontrolleret form og taktil overflade, der er motivet i Per Suntum og Kaori Juzus smykker. Her er materialerne ædle; det er guld, sølv og ædelsten, men også emalje og rekonstrueret koral. Deres værker lægger sig i forlængelse af den lange tradition for danske kunsthåndværkeres inspiration fra Japan, som har eksisteret siden 1870’erne, og som har haft stor betydning for dansk design og kunsthåndværks identitet i det 20. århundrede. Den bornholmske keramiker Gertrud Vasegård må anses for være en primær repræsentant for den danske japanisme, og Per Suntum og Kaori Juzu viderefører på smukkeste vis denne tradition fra øen.

Tyge Axel Holm er mesteren af kontrol – både i form og overflade. Han viser trææsker, der også trækker på den dansk/japanske æstetik. Hans værker er forbundet til Bornholm, fordi det træ, han bruger, er fra øen. Tyge begynder med et helt træ og ender med de fineste æsker. Hver æske rummer fortællingen om menneskets evne til at beherske og bearbejde naturens materialer til brugsgenstande eller vores fineste skatte.

Det sidste projekt afrunder fortællingen om Bornholm som et produktionssted for kunsthåndværk: ”Dropcups” af Jeanette List Amstrup. Jeanette har været daglig leder af Den Danske Keramikfabrik i Nexø i to år og er dermed en del af den nyeste bornholmske kunstindustrihistorie. Jeanettes værk på udstillingen består af 100 kopper, der alle er støbt i samme form for derefter at blive ”tabt” på bordet. Hver kop transformeres på den måde fra et masseprodukt til et unikt objekt. På den måde diskuterer værket produktion kontra det unikke værk samt forholdet mellem værkstedsproduktion og masseproduktion.

Der er ikke længere en storproduktion af kunsthåndværk på Bornholm, men på øen ligger landets eneste videregående uddannelse for glas og keramik. Her er også et kunstmuseum, der viser kunsthåndværk på lige fod med kunsten, og der er et stort antal arbejdende kunsthåndværkere.

Udstillingen ”Bornholms Stemme” – Kunst fra en World Craft Region viser udvalgte kunstnere, der arbejder lokalt, men orienterer sig internationalt. Udstillingen viser stor forskellighed i udtryk, men fælles er undersøgelsen af materialet som kunstnerisk medie.

Praktisk info

Udstillingsperiode: 11. – 26. januar 2019
Fernisering: 10. januar kl. 17-20

Adresse: Officinet Bredgade 66, 1260 København K.

Åbningstid: Tirsdag – lørdag: 12-17. Lukket søndag og mandag.

Gratis adgang.