Udstilling

Fremtiden lander på Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2023

Biennalen for Kunsthåndværk & Design inviterer publikum med ind i den nye digitale virkelighed i Hal 6 på Copenhagen Contemporary

Biennalen åbner den 12. oktober i Hal 6 på Copenhagen Contemporary. Grafik: TABLEAU

 

Sæt dig til rette ved middagsbordet, der er dækket op til et digitalt måltid. Oplev AI-genererede dolke og urnen, der smadrer og konverterer til NFT. Eller hvad med at se tyvstjålne artefakter, solgt på Ebay og genskabt i 3D print?

Biennalen for Kunsthåndværk & Design, der åbner 12. oktober,  inviterer publikum indenfor i den nye digitale virkelighed i den 658 kvadratmeter store Hal 6 i B&Ws prægtige gamle svejsehal på Copenhagen Contemporary. 

Hver gang går Biennalen foran og undersøger et højaktuelt tema, der sætter tanker i gang og skubber til hele området. I år er temaet konvertering. Hvilken rolle spiller det fysiske kunsthåndværk og design i det digitale rum? Kan et værk omsættes til NFT – et digitalt samlerobjekt – og hvad betyder det for oplevelsen?

Det får publikum nu mulighed for at teste gennem de 36 helt nye værker, skabt specielt til udstillingen, der zoomer ind på kunsthåndværkets potentiale i en digital tid. Alle slap de gennem nåleøjet, da en ekstern fagjury valgte årets udstillere, der tæller både erfarne og unge talenter. Blandt udstillerne er Lene Bødker, Esben Kaldahl, Pernille Snedker Hansen, Kristine Mansberg, Tronhjem Rømer og Wang & Söderström.

 

“The Liminal Eatery”. Wang & Söderström kalder værket en “phygital” spiseoplevelse. Her udforsker de den digitale forskydning af vores sanselige oplevelser, da aktiviteter som at spise, skrive og socialisere udvikler sig til onlinerutiner. Hvert element - fra bord til bestik, siddepladser og lampe - er skabt med 3D-printteknikker. Tag plads, interager med en digital livsform og væk dialogen om krydsningen mellem vores sanser, sociale liv og teknologi. Pressefoto.

 

Fra kunsthåndværk til NFT i meta-universet

I årets fagjury sidder kurator Anne Thomasen, Julius Værnes Iversen, indehaver af TABLEAU, keramiker Hilda Piazzolla fra Galleri Peach Corner samt kurator og skribent Charlotte Jul. 

TABLEAU står for udstillingens design, mens Anne Thomasen og NFT-kunstner Jonas Kasper Jensen har haft den løbende dialog med udstillerne om udviklingen og opsætningen af værkerne. 

Fagjuryen skriver: “Udstillingen kommer i 2023 til at have eksperimentel karakter, hvor de præsenterede projekter undersøger digitaliseringens muligheder i arbejdsprocessen eller peger nysgerrigt og kritisk mod en stadig tiltagende digital fremtid. Den besøgende vil kunne informere sig om udviklingen inden for blandt andet algoritmer, kunstig intelligens og NTFs gennem divergerende projekter, der via deres høje faglige niveau og stærke koncepter ofte både anvender og formidler ny teknologi på interessant vis.”

Samtidig med den fysiske udstilling kan man opleve værkerne i et digitalt meta-univers. 

Jonas Kasper Jensen fortæller om konverteringen fra det fysiske til det digitale: “Der er mange nuancer og stor diversitet i årets Biennaleværker, og vi har taget højde for mangfoldigheden i transformationen i det digitale rum. Det betyder, at vi har eksperimenteret og er gået ukendte veje for at skabe så gode omstændigheder for hvert værk i det digitale som muligt. Det betyder også, at nogle værker vil fremstå anderledes end i den fysiske udstilling. Værkernes betydninger kan være forskudt, og måske vil helt nye kunstneriske vinkler dukke op. Meta-universet skal derfor forstås som et eksperiment, der eksisterer i en endnu uudforsket dimension.” 

 

“The Caretakers“. Maria Koshenkova. Værkerne er skabt under Ruslands invasion af Ukraine og fortæller personlige historier med skrøbelige, blottede, sårbare organlignende glasformer, der klamrer sig til livet på snoede, genbrugte støtter af metal. Pressefoto.

 

Hvad bliver det nye normale?

Tiden er moden til at reflektere over, hvad der sker i overgangen fra det fysiske til det digitale rum. Og Biennalen 2023 undersøger de muligheder, der er tilgængelige i dag. Kan de gøre en forskel for kunsthåndværket? Hvordan former kunsthåndværkere og designere det nye normale? Og hvad tager de professionelle udøvere med ind i fremtiden af viden, metoder og ressourcer?

 

“ORBS”. Kristine Mandsberg. Kristine Mandsberg udstiller pelsede ORBS, der er født i 3D-programmer. Værkerne udforsker det kunstneriske potentiale, som opstår i rummet mellem det fysiske og det digitale. Pressefoto.

 

Udstillere på Biennalen 2023:

Drua Sif Albrechtsen, Carl Johan Jacobsen, Annelie Grimwade Olofsson, Ida Wieth, Sally Xenia Christensen, Astrid Skibsted Holm og Michelle Yi Martin, Theis Lorentzen, Justyna Poplawska, Anders Nielsen, Bitten Hegelund, Marie Ramsing, Ruth Gilmour, Tronhjem Rømer, Amalie Vöge Jensen, Esben Schakenda Kaldahl, Maria Koshenkova, Susanne Hangaard, Lisbet Thorborg Andersen, Lise Bjerre Schmidt og Thomas Gammeltoft-Hansen, Anna Søgaard og Pil Whitta, Siff Pristed, Davide Ronco, Troels Flensted og Ragna Mouritzen, Miriam Forchhammer Brostrøm Weber og Berthe Forchhammer, Rasmus Høj Mygind, Jens Ole Árnason, Cæcilie Parfelt Vengberg og Rita Blue Biza, Pernille Snedker Hansen, Tideland Studio, Kristine Mandsberg, Karen Harsbo, Mikkel Nielsen og Manuel Sjødahl, Maiken Lindhardt, Wang & Söderström, Jamie Wallace og Metha Stuart Wallace, Lene Bødker.

 

Om Biennalen

Biennalen for Kunsthåndværk & Design sætter hvert andet år fokus på et aktuelt tema med et stærkt formidlingsprogram, en Open Call-udstilling og Biennaleprisen på 100.000 kr., generøst skænket af Nationalbankens Jubilæumsfond. Biennalen skal være med til at understøtte kunsthåndværkets faglige udvikling og samfundsmæssige relevans. 

Danske Kunsthåndværkere & Designere har i 1995 initieret Biennalen, der har skiftende samarbejdspartnere og visningssteder. Det sikrer en foranderlig og tidssvarende ramme for samtidens professionelle kunsthåndværk og design. Biennalen er en åben udstilling, som alle professionelle udøvere med tilknytning til Danmark inkl. det danske rigsfællesskab kan søge at deltage på. Dermed er Biennalen både en scene for nye talenter og etablerede udøvere.

Biennaleprogram 2023

 

Torsdag den 12. oktober 17-20

Åbning af Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2023 

17.15: Åbningstale v. Hanne Brøbech Sønnichsen, forperson for  Danske Kunsthåndværkere & Designere.

17.45: Prisoverrækkelse. Biennaleprisen 2023 v. Nationalbankens Jubilæumsfond og Biennalens priskomité.

Fredag den 13. oktober 18-24
Biennalen er åben og en del af programmet på Kulturnatten 2023


Onsdag den 1. november 2023
Symposiet “Crafted Realities” på Det Kongelige Akademi for Arkitektur, Design og Konservering. Program følger.

 

Torsdag den 26. oktober og torsdag den 9. november 9-14
NFT workshops i udstillingen i Hal 6 på Copenhagen Contemporary med NFT-kunstner Jonas Kasper Jensen.

 

Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2023

Hal 6
Copenhagen Contemporary
Refshalevej 173A, 1432 København
Ons.-søn. 11-18. Torsdag 11-21
Udstillingsperiode: 12. oktober – 12. november 2023

 

Biennalen er generøst støttet af:

Statens Kunstfond

Ny Carlsberg Fondet

Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden

Augustinus Fonden

Beckett-fonden

Knud Højgaard Fonden

Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond

Biennaleprisen skænkes af Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond