Sølvsmed Lone Løvschal modtog torsdag aften den prestigefyldte Biennalepris 2025 – den største anerkendelse af kunsthåndværk & design i Danmark. Med prisen følger 100.000 kr., generøst skænket af Danmarks Nationalbankens Jubilæumsfond.
Biennalens priskomité overrakte torsdag aften prisen ved åbningen af Biennaleudstillingen, der for første gang bliver vist på Glas – Museet for glaskunst i Ebeltoft.
De to øvrige nominerede til Biennaleprisen 2025 er keramiker Lotte Westphael for krukkeserien "MØNSTERVÆRKER" og tekstildesigner Emilie Palle Holm for værket "WOVEN VOXEL”.

30 SKEER PÅ 30 DAGE
For at omfavne en ny livsfase, perimenopausen, har Lone Løvschal sluppet kontrollen og ladet håndværket og en mulig guddommelig eller hormonel indgriben råde. Hun har overgivet sig til sine følelsers vold, til hammerens umiddelbare æstetik og til mange års erfaring som sølvsmed med hang til skeer og lækre linjer.
Med samme materielle udgangspunkt har Løvschal smedet 30 skeer over en månecyklus på 30 dage uden forudgående skitser. Fluktuerende hormoner afstedkom et væld af kropslige og psykiske ændringer, og det påvirkede i høj grad hendes arbejdsliv som kunsthåndværker. Planlægning og en gennemarbejdet designproces viste sig udfordrende, i takt med at østrogenniveauet faldt, og med projektet var det en gave hver dag at have en fast opgave, der på grund af tidspresset blev umiddelbar og legende.

Priskomitéens motivering
“Skæve, lange, krogede, formfuldendte, finurlige og overraskende ligger 30 skeer på række og fortæller historien om et levet liv og månecyklus gennem 30 dage. Kontrollen er sluppet, og hammeren styres af dagens dagsform. Skeerne fortæller om Lone Løvschals humør, vejret, verdenspolitik og fluktuerende hormoner og vidner om, at kunsthåndværket ikke kun er seriel produktion, men også påvirkes af den konkrete kontekst, det udformes i og af.
Beskueren får i mødet med Lone Løvschals fluktuerende skeer en oplevelse, som intuitivt resonerer med egne erfaringer – konkret med skeer og personligt med levet liv. Mange vil kunne tage oplevelsen med hjem i en genopdagelse af den unikke formgivning af skeen i køkkenskuffen og forståelse og respekt for, at kunsthåndværk og design omkring os er produkter af bevidst formgivning.
Lone Løvschal fortjener at vinde Biennaleprisen 2025. Det er imponerende, at hun har formået at skabe en ske om dagen i højeste kvalitet, hvilket vidner om hendes overlegne tekniske formåen og kreativt overskud, som får os andre til at beundre og inspireret tænke videre med.”

Om Lone Løvschal
Lone Løvschal er udlært korpussølvsmed hos Georg Jensen Sølvsmedie i København og er efterfølgende uddannet som Master of Art fra the Royal College of Art i London.
Lone Løvschal arbejder hovedsageligt med unikke smykker af ædle metaller, og hendes formsprog er organisk med dybe rødder i en skandinavisk designtradition.

De øvrige nominerede
Lotte Westphael
“Lotte Westphael er nomineret for “Lotte Westphael er nomineret for sine – på én gang sarte, poetiske og skrøbelige og på samme tid kraftfulde – cylinderformede porcelænskrukker.
Krukker, der, som priskomiteen læser dem, kommer med en hyldest til det at fordybe sig og utrætteligt – år efter år – forfine og raffinere en helt unik teknik og en personlig æstetik.
Lotte Westphael fortjener at blive fremhævet, fordi hun bemestrer sit håndværk til UG, og fordi hendes koncept er tydeligt.
Ingen behøver flere produkter – men bedre produkter.
Og mere poesi er livsnødvendigt.
Lotte Westphaels arbejde er vigtigt – for krukkernes skyld, og fordi vi behøver hendes påmindelse og tilgang.”
Emilie Palle Holm
“Emilie Palle Holm har med ‘WOVEN VOXEL’ skabt et fascinerende tredimensionelt værk i jacquardvævning. Hun har ikke kun transformeret en flade til form. Hun har skabt et unikt og enestående værk, som drager sanserne og skaber rumlige oplevelser.
Hvor end vi står, er både den håndværksmæssige og den æstetiske oplevelse ny, hvor der balanceres mellem det kontrollerede og et mere opløst formsprog, som bliver til et rumligt univers af rytmisk bølgende forløb af farvekompositioner og mønstre.
Emilie Palle Holm fortjener fremhævelse for sit originale udtryk, som opstår i samspillet mellem maskinens digitale muligheder og det klassiske kunsthåndværk.”
Biennaleprisen kort
Alle deltagere, der er sluppet igennem nåleøjet til den censurerede Biennaleudstilling, er i princippet nomineret. Men på åbningsdagen nominerer og motiverer priskomitéen tre udstillere, hvoraf én modtager Biennaleprisen 2025.
Prisen gives til en af biennaleudstillerne, som præmieres for et eller flere værker. I vurderingen lægger priskomitéen blandt andet vægt på at præmiere værker, der indeholder nytænkning i formgivning, høj kvalitet, konceptuel gennemslagskraft og originalitet.

Priskomitéen 2025
Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt siden 2010. Hun har en cand.mag i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og en Master in public management fra SDU. Karen Grøn har modtaget adskillige priser for sit arbejde og blev i 2023 hædret med Ny Carlsbergfondets Museumslegat.
Rigetta Klint, designer, skribent, fotograf og udgiver af det annoncefrie og uafhængige printbookazine HÅNDVÆRK, som udkommer på både dansk og engelsk og distribueres i 20 lande. I formidligen drager Rigetta Klint nytte af sit mangeårige virke – først som udøvende håndværker og formgiver, siden som skribent og fotograf.
Lise Vester, møbel- og produktdesigner med base i København og uddannet fra VIA Design i Herning og Royal College of Art i London. Hun arbejder med design og lysinstallationer med særligt fokus på sanselighed, neuroæstetik og forbindelsen mellem mennesker og natur. Hun står bl.a. bag Dream View Bench for Muuto og udstiller værker på Designmuseum Danmark, herunder Lighthouse Chandelier i samarbejde med Louis Poulsen.
Udstillere 2025
Anna Søgaard & Tronhjem Rømer, Jens Ole Árnason, Louise Bitsch, Peter Durlev, Maria Bang Espersen, Elly Feldstein Nielsen, Malene Hartmann Rasmussen, Marie Holst, Morten Klitgaard, Karen Lise Krabbe, Timmi B. Kromann, Lasse Sylvest Lilleør, Krestine Maria Harboe Lorentzen, Lone Løvschal, Laura Sonne Lund, Indio Möglich, Laura Lærke Nielsen, Lea Nordstrøm, Oberdoerfer & Krebs, Emilie Palle Holm, Sarah Busk & Mari Børlund, Grethe Sørensen, Maria Sparre-Petersen, Tegnestuen Et Arrangement, Lotte Westphael, Thomas Woltmann.
Ukurant
Kuratorkollektivet Ukurant har kurateret Biennalens udstillere og står også for Biennalens udstillingsdesign på Glas.
Ukurant er et ungt bud på en fremsynet ramme for Biennalen, og har vundet anerkendelse og priser for deres forfriskende take på formidlingen af aktuelt kunsthåndværk og design. Josefine Krabbe Munck (f. 1994), Kamma Rosa Schytte (f. 1993), Kasper Kyster (f. 1994) og Lærke Ryom (f. 1995) er velbevandret i at kuratere, tilrettelægge og udføre stærke udstillingskoncepter med bred appel i både branchen og pressen.
Tak til
Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Den Jyske Kunstfond, Knud Højgaard Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfond.
Biennaleprisen på 100.000 kr. er skænket af Nationalbankens Jubilæumsfond.
Danske Kunsthåndværkere & Designere arrangerer Biennalen, der i år fejrer 30 års jubilæum.