Debat

Hanne Brøbech Sønnichsen fortæller om designkopier i Kulturen på P1

Forperson Hanne Brøbech Sønnichsen fra Danske Kunsthåndværkere & Designere fortæller i Kulturen på P1, hvorfor det er så vigtigt, at (ud)danne forbrugerne til at spotte plagiatet og vælge den ægte vare.

Pressefoto VIA

 

RettighedsAlliancen har netop sat en ny kampagne om designkopier i søen. Og i den anledning havde Kulturen på P1 inviteret RettighedsAlliancens direktør Maria Fredenslund og forperson fra Danske Kunsthåndværkere & Designere, Hanne Brøbech Sønnichsen, i studiet til en snak om plagiater.

 

Overvejer nye kopikøb
En ny forbrugerundersøgelse røber, at 19 procent af danskerne har kopier af dansk design i deres hjem, og yderligere 19 procent overvejer at købe kopier i nær fremtid. Det vil kampagnen ‘Støt Originalt Dansk Design’ ændre. Undersøgelsen viser samtidig, at 8 procent af danskerne har købt kopier af danske designermøbler eller -lamper inden for de seneste fem år, og måske mere tankevækkende: at hele 19 procent bevidst overvejer at købe kopier inden for de næste to år.

 

Kunsthåndværkere bliver plagieret
Så der er al mulig grund til at beskytte det unikke produkt og design, der tager tid at udvikle og formgive. Og Hanne Brøbech Sønnichsen hilser den aktuelle oplysningskampagne velkommen:

“Hos Danske Kunsthåndværkere & Designere er vi glade for, at kampagnen ’Støt Originalt Dansk Design’ sætter fokus på et super aktuelt problem. Vi arbejder hver dag for at udbrede kendskabet til unikke produkter inden for kunsthåndværk og design, skabe fortællinger om områdets kvaliteter og værne om vores medlemmers rettigheder og vilkår. De senere år har vi desværre været vidne til nogle grove kopisager, hvor kunsthåndværkere og designere er blevet plagieret. Derfor mener vi, at det vigtigt at motivere forbrugeren til at træffe de rigtige valg og støtte op om den ægte vare.”

 

Hør interviewet med Hanne Brøbech Sønnichsen i Kulturen på P1 her

Læs artikel her

 

RettighedsAlliancens kampagne “Støt Originalt Dansk Design” kører frem til den 27. oktober på sociale medier.