Hvordan forbinder man sig til verden? Med japansk og dansk samtidskunst retter udstillingen “Messhu” fokus mod vores forbundethed - vores forbindelse til naturen og vores forbindelse til hinanden gennem kulturer på kryds og tværs.

I udstillingen knytter Akiko Ikeuchi silketråde i et netværk af tusind forbundne knuder til æteriske installationer, der følger jordens geomagnetiske felter. Og i et væv af farvede tekstile striber danner Ingrid Kæseler strukturer, der koder for træer og planter. Installationerne fremstår i udstilingen næsten svævende og vægtløse. De er skrøbelige og påvirkelige af enhver bevægelse. Den vibrerende grundtilstand er udgangspunktet for installationerne, hvor Akiko Ikeuchi og Ingrid Kæseler trækker omverdenen ind i udstillingsrummet og åbner op for en gensidig udveksling med beskueren.

I udstillingens tekster udfolder kunsthistoriker Gunhild Borggreen en tusind år gammel japansk livsanskuelse med en hyper sensitiv og facetteret fornemmelse for ting og fænomener i verden – ikke mindst i naturen, og hun fremlægger en kulturhistorisk vinkel på silke og tekstil som et transkulturelt fænomen.
Kunsthistoriker Nette Børkdal Ebbesen perspektiverer projektet gennem nutidige tænkere som den engelske filosof Timothy Morton og den tyske sociolog Hartmuth Rosa, der blandt andet siger: “Jeg reflekterede over, hvad er en god måde at være i verden på? Og svaret var, at jeg skulle føle mig forbundet, at verden skulle ‘svare’ mig: ‘Jeg ser det for mig som et fysisk billede: en tråd af resonans, der vibrerer og forbinder mig til verden’. Japankender og oversætter af japansk litteratur til dansk Mette Holm bidrager med en tekst om farver og deres betydning i en japansk kontekst.
Fernisering den 17. november kl. 17-19
Udstillingsdatoer
Fredag den 17. november – søndag 17. december 2023.
Officinet, Bredgade 66, 1260 København K.