Nyhed

Keramiker og designer Ole Jensen hædret med Knud V. Engelhardts Mindelegat

Ole Jensen, Grå Hverdag, Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2019. Fotograf Dorte Krogh.

Valget af Ole Jensen motiverer legatbestyrelsen med følgende:

”Ole Jensen modtager Knud V. Engelhardts Mindelegat 2021 for sit exceptionelle hverdagsdesign hinsides det ansigtsløse forbrug – for en designpraksis, der på fremragende vis beriger dagligdagens brugsgenstande med nytænkende koncepter, hvor funktionen finder hidtil usete overrumplende former og vækker både synets og håndens sanselighed.

Med den dybe interesse for stoflighed og for materialernes karakter, der udmærker Ole Jensen, og med hans konventionsbrydende syn, der altid forbinder den skarpe iagttagelse med poetisk, organisk tolkning, kan selv ikke den mindste anonyme dagligdagsting føle sig sikker over for ildsjælen Ole Jensen. Snart risikerer den at blive genstand for hans transformerende og forbedrende greb.

Ofte provokeret af ting og processer, der ikke fungerer optimalt, eller bare for længe har været fastgroet i et utidssvarende formsprog, har Ole Jensen gennem tre årtier i sjælden grad været en stærk inkarnation af den eksperimenterende kunsthåndværker, der lige så søgende, spørgende og suverænt agerer som den professionelle produktdesigner. I hans energiske virke aktiveres til stadighed mulighederne for dialogen mellem kunsthåndværkerens praksisformer og de processer, der fører frem til det industrielt designede produkt.

Alt tyder overbevisende på, at Ole Jensens kompetencer fra de keramiske aktiviteter og hans erfaringer fra tidligere produkter, ofte i helt andre materialer som gummi, træ og plast, til stadighed er en uudtømmelig innovationskilde. Og det håndværk, der agerer vitalt i Ole Jensens praksis, er af en emotionel, intelligent og sanselig karakter, der får os til helt at glemme det traditionelle syn på håndværket som en præindustriel fremstillingsform.

I hele den farvepulserende mangfoldighed af attitudestærke Ole-Jensen-objekter har hans skriggule, organisk skulpturerede tepotte i fajance (1993) for længst vundet internationalt anerkendelse for sit zoomorfe design, og titusinder i Europa og USA fik finjusteret deres livsstil, da Oles Jensens opvaskebalje (1996/2002) tog over i køkkenet, på badeværelset og på bardisken som champagnekøler – unægtelig et stykke designaktivisme i livsstilsgummi. – Fra først til sidst er humoren altid livfuldt integreret i Ole Jensens værk.” 

 

Om Mindelegatet – til designere, der arbejder innovativt

Knud V. Engelhardts Mindelegat er et af de få danske legater, der er navngivet efter en bestemt designer og skal uddeles til en designer. Som et legat fra en af de afdøde danske designpionerer står der en særlig aura omkring det: legatet er en af designernes ’egne’ særlige hæderspriser.

Prisen stiftedes i 1932 til minde om den banebrydende og alsidige designer Knud V. Engelhardt (1882-1931), og bortset fra enkelte år har Mindelegatet siden 1933 årligt uddelt en portion til en designer m/k, der – som det er formuleret i retningslinjerne – ”har vist sig i besiddelse af særlige formgivende evner, fortrinsvis på de områder, der udgjorde det centrale i KVE’s virke”: gadeinventar, design til boligen, værktøj, bogtryk, skriftdesign og tekstil.

Gennem årene er hædersprisen blevet tildelt en lang række danske designere, der har arbejdet innovativt og toneangivende som brugsgrafikere, arkitekter, tekstildesignere m.m. Mellem de nulevende legatmodtagere er grafikeren Ole Søndergaard (1980), arkitekten Knud Holscher (1981), designeren Bo Linnemann (1992), designeren  Anders Hermansen (1997), tekstilkunstneren Kim Naver (1998), grafikeren Michael Jensen (2000),  grafikeren Steen Ejlers (2002), keramikeren Bodil Manz (2004), møbeldesigneren Kasper Salto (2005), grafikeren Mads Quistgaard (2011), tekstilkunstneren Astrid Krogh (2012), grafikeren Henrik Kubel (2015) designeren Cecilie Manz (2016), designeren Louise Campbell (2019) og cykeldesigneren Jens Martin Skibsted (Biomega) (2019).  Blandt de første prismodtagere var grafikeren Gunnar Biilmann Petersen (1934), møbeldesigneren Mogens Koch (1935), glasdesigneren Jacob E. Bang (1938) og tegneren Ib Andersen (1943).

 

Knud V. Engelhardts design – hans paddehatteagtige plakatsøjle fanger stadig blikket

Arkitekten og den grafiske designer Knud V. Engelhardts design kan i dag primært opleves i Gentofte Kommune. Hans vejskiltning, hvor et rødt hjerte danner prikken over bogstavet j, anvendes stadig i Gentofte, hvor også hans paddeagtige plakatsøjle stadig fanger blikket (begge projekter 1923). Brugssituationen, hvor mennesket og det designede produkt mødes, var omdrejningspunktet i Engelhardts funktionsæstetiske og brugervenlige designforståelse – på én gang systematisk rationel og organisk. Ligesom den sporvogn, Engelhardt designede for De Københavnske Sporveje (1909-10), blev typen for al senere dansk sporvognsbyggeri, lå det i Engelhardts bestræbelse, at hverdagstingene skulle blive til almene typer. Han talte gerne om tingenes skønhed, og ”skønheden” var for ham identisk med praktisk anvendelighed og orden. ”Når bare det kan bruges! Skønheden får man gratis, den kommer af sig selv”, lød det i hans mund.

 

Bestyrelsen for Knud V. Engelhardts Mindelegat
Bestyrelsen består i dag af designeren Bo Linnemann, møbeldesigneren Kasper Salto og designforskeren Lars Dybdahl.

 

Læs mere om Ole Jensen