Viden / Artikel

Q&A: Sarah Oakman: Jeg skaber, fordi jeg ikke kan lade være. Så simpelt er det!

Keramiker Sarah Oakman skaber både unika værker og designprodukter. Hun har deltaget på internationalt anerkendte udstillinger, samarbejder med FDB Møbler og arbejder til daglig fra Det Brune Værksted på Bornholm. På den danske keramikscene er hun en funklende stjerne. Mød hende på Frue Plads Markedet den 9.-10.-11. august 2018 i København. Og få her et lille indblik i hendes verden.

Sarah Oakman på sit værksted. Fotograf Kim Karstensen

Q&A ved Helle Dyrlund Severinsen, kommunikations- og projektleder

Hvad inspirerer dig som kunsthåndværker?
Jeg bor og arbejder på Bornholm, hvilket har en stor betydning for de ting, jeg skaber. Naturen er meget nærværende her, og den er uden tvivl min primære inspirationskilde. Det kan både være i form af indtryk fra overflader, strukturer, stemninger og farver, som jeg forsøger at omsætte i min keramik, men det kan også være så konkret som noget materiale jeg finder i naturen og bruger direkte i mine produkter. Fx indgår der stenmel af granittypen “Blå Rønne” i en af mine glasurer, som jeg henter i et af store stenbrud på øen.

Det Brune Værksted på Bornholm deler Sarah Oakman med glasformgiver Maj-Britt Zelmer Olsen. Fotograf Kim Karstensen
Materialer og noter er sirligt opstillet på værkstedet. Fotograf Kim Karstensen

Hvad er den mest interessante del af processen, når du skaber værker?
Der er mange dele af processen, der inspirerer mig, og de har alle deres egne kvaliteter. Da mit arbejde på en måde er tvedelt, og jeg på den ene side arbejder meget grænsesøgende og eksperimenterende med mine unikaværker, og på den anden side kører en lille serieproduktion af brugsobjekter, under navnet Oh Oak, er der ikke to dage, der er ens. Jeg forsøger at vægte både udviklings- og produktionsarbejdet lige højt. De to aspekter af mit arbejde er afhængige af hinanden og fungerer på en måde som motor for hinanden. Fx kan en opdagelse jeg gør i mit prøvearbejde, som oftest er ret ukontrolleret, i nogen tilfælde udvikles til et brugsobjekt, som jeg ellers ikke var kommet frem til. Det var fx tilfældet, da jeg lavede mine FOAM-lysestager, der vandt Håndfuglen for bedste nye produkt i 2016. Dem var jeg ikke kommet frem til, hvis jeg ikke tidligere havde brugt samme teknik til nogle unikaværker.

Sarah Oakman deltog på Biennalen for Kunsthåndværk & Design i 2015 med unikaværket "Ved Første Øjekast".. Fotograf Dorte Krogh.

Hvorfor deltager du på Frue Plads Markedet ? Og hvilke produkter tager du med?
I år er det kun tredje gang jeg deltager på Frue Plads, men alligevel er det en selvfølge, at jeg har meldt mig til. Frue Plads Markedet er i min optik det bedste, største og mest seriøse af alle kunsthåndværkermarkederne, og man er på mange måder garanteret både mange besøgende/kunder og høj faglig kvalitet hos deltagerne.

I år tager jeg, udover mit faste sortiment, en del nye produkter med, som jeg glæder mig til at vise frem. Jeg har brugt det sidste stykke tid på en ny serie unika-vaser med reaktive krater-glasurer, som jeg er spændt på at vise omverdenen. Derudover har jeg arbejdet målrettet på at udvikle nogle mere specifikke serveringsobjekter til bordet, som både kan bruges i det private hjem og på finere restauranter, som jeg også glæder mig til at få lidt respons på.

Det Brune Værksted på Bornholm. Fotograf Kim Karstensen

Hvordan er det at være kunsthåndværker på Bornholm?
Det at være bosat på Bornholm som kunsthåndværker er på mange måder et privilegium. Sidste år modtog øen den fine titel som UNESCO World Craft Region, og det er vi meget stolte af på øen. Der er en meget høj koncentration af fagligt dygtige folk her, og vi har et stærkt netværk, som i højere grad ser hinanden som kolleger end konkurrenter. Jeg tror, det er en ø-ting; vi har alle et fælles projekt og mål om at styrke Bornholm på kunsthåndværkerscenen, og går det godt for én af os, går det på en måde godt for os alle. Det, tror jeg, er meget unikt ved at bo her.

Bornholm som brand er meget hot for tiden, og det kommer også til udtryk i alle de pop-up shops fra diverse Københavnske livsstilsbutikker, der “skummer fløden” om sommeren, og forsvinder igen om vinteren. Men selvom vinteren er meget barsk på Bornholm, og kan synes uendelig og omklamrende, elsker jeg den dynamik årets gang her på øen har. Om sommeren er der tryk på, der er masser af turister og produktion og salg kører på højtryk. Vinterhalvåret er mere indadvendt, og man kan bruge roen til udviklingsarbejde, at skabe nye kontakter og rejse ud og blive inspireret…

Et kig til hylderne fra Det Brune Værksted. Fotograf Kim Karstensen

Det Brune Værksted
Jeg deler til hverdag værksted i Nexø med glasformgiver Maj-Britt Zelmer Olsen. Vores værksted hedder Det Brune Værksted, og er opkaldt efter de brune klinker, der var på væggene i det gamle slagterlokale, hvor vi oprindeligt startede vores samarbejde. Siden er vi flyttet i større (og mindre brune) lokaler, men navnet har vi bevaret.
Det er et stort privilegium for mig at dele værksted med Maj-Britt, og vi bruger hinanden meget til faglig sparring og fælles projekter. At vi har to forskellige materialemæssige udgangspunkter styrker vores samarbejde, og tvinger os begge til tider til at se på vores arbejde med andre øjne.

Hvorfor har du valgt at blive kunsthåndværker?
Fordi jeg ikke kan lade være med at skabe. Så simpelt kan det siges.

FOAM-lysestagerne modtog Frue Plads Markedets pris Håndfuglen i 2016. Fotograf Rigetta Klint.

Om Sarah Oakman
Sarah Oakman er uddannet keramisk formgiver fra Kunstakademiets Designskole, Bornholm. Hun ejer virksomheden Oh Oak. Læs mere

Om Frue Plads Markedet
Kunsthåndværkermarkedet arrangeres af Danske Kunsthåndværkere & Designere og afholdes hvert år i august. I år fejrer markedet 35. års jubilæum med godt 130 deltagere.
Besøg markedet den 9.-10.-11. august 2018.
Læs mere