Officinet / Udstilling

Alive and Kicking in Cph – Et keramisk mixed media installationsværk

Med København som ramme er udstillingen Alive and Kicking in Cph et værk, der eksperimenterer med at formidle fornemmelsen af liv. Dels gennem keramiske billeder af levende væsener, dels som fortolkninger af de spor af liv, vi efterlader os; fra store historiske monumenter som Rytterstatuen til den tabte nøgle, nogen nu desperat mangler – et andet sted. Katarina Egsgaard udstiller i Officinet 5.- 28. august.

Alive and Kicking in Cph. Foto: Dorte Krogh.

 

”Jeg ser altid først vesten på Rytterstatuen foran Christiansborg – modelleret så bugnende, at knapperne truer med at springe. Var jeg konge, havde jeg nok bedt om en lidt større vest. Han gav os Grundloven. Og skræmte to koner væk – før han fik sit første kys for sidste gang. Af Louise. Hun får snart en statue – nede ved søerne. Hvor man kan bade sig i måger, bare for en pose brød. Nogen måske har tabt i farten, på cykel, over Dronning Louises Bro? Som i vinter havde lysende telttårne spændt fast i betonklodser. Med håndtag. Som dem, muskelhundene har i nakken – ligner de små krydsninger mellem en aggressiv håndtaske og et håndvåben? Batman, hedder den ene: ’ikke aggressiv overhovedet,’ siger den unge pige i den anden ende af snoren. Mere end hvad man kan sige om dele af min personlighed: ’Hund i snor. Lort i pose’. Sløjfe på og ned i kommunal skraldespand. Selvom den snart vil stå som en stolt sort skulptur mellem pomfritbakker og snotpapir på en flise – hentet op af nattens dyr. Før et slingrende morgenværtshus og fejemaskinens runde børster ruller forbi og vækker byen.”

 

Udstillingen er baseret på abstraktioner over klassisk naturalistisk figurtradition og består af kompositioner sammensat af keramiske elementer, readymades og fotos. De er tænkt som en form for forstørrede konversations- eller refleksionsstykker, der på den ene side fortolker et øjebliksbillede, og på den anden leger med hverdagens visuelle indtryk som skulpturelle kvaliteter, farvespil og materialemøder – æstetisk og narrativt. De er visuelle improvisationer over kunstnerens byvandringer i København.

 

Alive and kicking in Cph er et forsøg på at skabe historiefortællende keramiske billeder, der leger med erindring på tværs af tid – for at inspirere til at se byen i et nyt lys, og bringe lidt magi ind i hverdagen.

 

Katarina Egsgaard er kandidat i Keramisk Form fra Det Kongelige Akademi i 2020 med en bachelor fra Bornholm. Hun har desuden studeret klassisk tegning og modellering privat. Praktikophold ved bl.a. Louise Hindsgavl, Tommerup Keramiske Værksteder og Morten Løbner har haft uvurderlig betydning for Katarina Egsgaards keramiske arbejde.

 

Alive and kicking in Cph er et led i udstillingsrækken Nye talenter i Officinet.
Projektet er støttet af Grosserer L. F. Foghts Fond, Statens Kunstfond, Nationalbankens Jubilæumsfond, Statens Værksteder for Kunst samt Forbo Flooring Systems og Asp Produktudvikling A/S.

 

Udstillingsperiode: 5.-28. august 2022

Fernisering: fredag d. 5. august kl. 15-20

Åbningstider alle dage 12-17

Tirsdagssalon 9. august kl. 17.30 – 18.30

 

Med afsæt i et af værkerne præsenteret af Katarina Egsgaard åbner historiker Kalle Kühlmann for en lidt anden fortælling om magtstrukturer og pengestrømme i Københavns historie, end vi plejer at høre.

Kalle Kühlmann står bl.a. sammen med Andreas Nørgård bag podcasten De Røde Fjer om de mørke sider af Danmarkshistorien.