Åbent brev om kernefagligheden i de kunstneriske uddannelser

På vegne af Danske Kunsthåndværkere og Designere henvendte forperson Hanne B. Sønnichsen sig til Akademiraaadet i april, da bestyrelsen i stigende grad bekymres over udviklingen af designuddannelserne på Designskolen Kolding og Det Kongelige Akademi.

Forperson for DKoD Hanne B. Sønnichsen til åbningen af Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2021 på Koldinghus. Foto Maria Tuxen

I brevet opfordrer Hanne B. Sønnichsen Akademiraadet til at reagere på akademiseringen af designuddannelserne: ”Når uddannelsesinstitutionerne skal indrette sig efter erhvervslivets efterspørgsel og følge skiftende regeringers behov for at dimensionere og regulere, så får det store og meget snart uoprettelige konsekvenser for designere og kunsthåndværkere – flere fagområder er fjernet på kandidatniveau – altså en reel afvikling af disse uddannelsesgrene. Dette finder Danske Kunsthåndværkere og Designere stærkt bekymrende.”

I forlængelse af mange kritiske røster, herunder DKoDs opfordring, har Akademiraadet den 10. maj 2022 sendt et åbent brev om kernefagligheden i de kunstneriske uddannelser. Brevet er sendt til Uddannelses- og forskningsministeren, til Kulturministeren, til Folketingets Udvalg for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser og til Folketingets Kulturudvalg samt til pressen.

Læs Akademiraadets åbne brev her