Artikel / Udstilling

Åbningstale ved Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Designer Ole Jensen åbnede Biennalen for Kunsthåndværk & Design den 4. maj 2017. Biennaleudstillingen kan ses frem til den 27. maj i Museumsbygningen i København.

Designer Ole Jensen. Fotograf Frederikke Heiberg. Biennalen 2017

”… Du vil fejle. Inden længe vil du være ude af stand til at følge med. Du vil mærke behovet, for kortvarigt at trække dig fra kampen om, at sikre dine og dine børns muligheder i konkurrencestaten. Du er blevet træt. Klar til udfasning. Det mål, som du satte dig, blev ikke nået. Det er blevet svært at flytte sig. Du imødeser ikke længere den næste begyndelse med entusiasme…

Vi lever i en opbrudstid… Så snart vi har vænnet os til et system, bliver det øjeblikkeligt skiftet ud med et, som er bedre, billigere, hurtigere og mere produktivt… Ethvert problem håndteres med en kalkule, en effektivisering, en måling… Liv brister, familier brydes og unge slås om græshoppegenerationens smuler…

Med Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2017 beder vi dig om at tage del i en humanistisk vækkelse. Vi beder dig om at fokusere din kunstneriske analyse, på alle de områder hvor nærhed, omtanke og viden, har måtte vige pladsen for Markedet.

Sæt farten ned – og hjælp os med at ændre verden.”


Det var passager fra det Open Call, den briefing, som deltagerne fik til nærværende Biennale. Det er ikke ligefrem et festskrift. Og da slet ikke en humørspreder. Det lyder så alvorligt, at det kræver assistance!

Kære alle udstillere. Kære foreningen Danske Kunsthåndværkere & Designere. Kære Jury. I fortjener al mulig opbakning fordi I stædigt tror på, og dyrker kunsthåndværk og design, som en kunstart og ikke som en serviceydelse. En kunstart som bekymrer sig om konkret liv og virkelighed og vores forhold til materialitet og stof.

Det er naturligvis ikke omkostningsfrit at beskæftige sig med sit fag som en kunstart fordi alt, der har med kunst at gøre, rummer en stor grad af usikkerhed og tvivl. Selvom man har gjort sit allerbedste, og synes det er det allervigtigste i verden, er det ikke sikkert, at det man kommer op med falder i kundens smag eller imødegår det aktuelle markeds efterspørgsel.


Der vil givetvis kun være ganske få bidrag på nærværende Biennale som kommer til at sætte forkromede aftryk i årsregnskaber eller i designhistorien for ikoner. Der er temmelig sikkert også værker som fordrer et helt ekstraordinært åbent designsind for overhovedet at kunne aflæses og forstås som design.


Alligevel. Efter at have skimmet alle de udvalgte værker igennem på jeres udmærkede website; en regndråbe-pind af thailandsk ler, linoliemaling med vestjyske pigmenter, aluminiumssmykker støbt i kartoffelforme, håndlavet ’Slow Fashion’, tændes mine forventninger meget højere til Museumsbygningens sale end mine forventninger til næste Ikea katalog eller Hennes & Maurits kollektion. Og noget af det jeg møder, vil jeg dybest set nok også have meget mere brug for. Jeg vil fornemme, at det er blevet givet fra individ til individ og ikke fra koncern til kunde.

Når jeg siger, at kunsthåndværk og design er en kunstart, er det ikke kun noget jeg selv har fundet på. Rundet af John Ruskin’s og William Morris’s Arts and Crafts bevægelse og bekymring om tab af kunst og håndværk i den menneskelige tilværelse og det sene Bauhaus’s rationelle og industrielle begejstring har vi som folk besluttet, indtil videre, at kunsthåndværk og design er en kunstart, som skal dyrkes, og overfor hvis udøvere og skabere vi bør udvise en vis tillid i dannelse af et godt humant fællesskab. Det har igennem de seneste 100 år ført til kunsthåndværkerskoler, designskoler og akademier og museer og kunstfonde, hvor kunsthåndværk og design, helt på lige fod med litteratur, billedkunst, musik og arkitektur, dyrkes og plejes som en selvstændig kunstart.

Fordi design og kunsthåndværk er en relativ ny kunstart, det moderne livs kunstart, har det også skullet opsuge alle de teknologiske landvindinger, udfordringer og problemer som det moderne liv efterlader. Design og kunsthåndværk kan være næsten alt mellem himmel og jord. Fra sirlige tekstiler i lommeformat til forestillinger om megatekstiler, der opsuger olieudslip i Stillehavet. (Måske er det værd lige at nævne: At formulere et problem kan være lige så ædelt som at løse det). I dag markeres åbningen af Danish Design Festival med åbne folkelige arrangementer i det meste af landet, i næste uge offentliggøres vinderne af Danish Design Award 2017, til efteråret fejres den syvende internationale Index, design to improve life, Award. Vi er i den grad et folk som gennem de seneste hundrede år har erfaret hvor identitetsskabende design og kunsthåndværk kan være.

Når noget er blevet identitetsskabende, så er det næsten blevet et Brand. Og et Brand skal udvikles! Hvordan vil vi udvikle dette Brand? Hvordan vil vi dyrke fremtidens kunsthåndværk og design? Tør vi stadig tro på det som en kunstart? Eller skal det være en forretningsmodel? Der er kun de to muligheder. Luk øjnene et kort øjeblik! Og fornem hvad du tror, der vil tjene dig bedst!

Til alle udstillere. Til Danske Kunsthåndværkere & Designere. Tak for jeres betydningsfulde stemme i debatten. Tak for endnu Biennale. En inderlig en af slagsen!

– Ole Jensen, designer

Læs mere om Biennalen