Nyhed

Glasmuseet skifter navn

Glasmuseet i Ebeltoft skifter navn. Navneskiftet markerer første skridt på
vejen i en ambitiøs, strategisk udvikling af museet, der allerede regnes blandt de vigtigste museer i verden indenfor glaskunst.

Udstillingen EVOLUTIONS Studio ThinkingHand åbner 29. april

Bag det nye navn ligger et ønske om at skærpe profilen og tydeligt signalere kernen i museets virke: glasset og udforskningen af materialets egenskaber i en kunstnerisk sammenhæng. Det handler om glassets unikke kvaliteter – fra flydende til fast, fra varm til kold – materialets sanselighed, transparens, optik, farver – men også om at bygge bro til en bredere kunstscene med glasset som afsæt.

 

”Vi skal være et levende og relevant museum både for den fagligt interesserede glasnørd og for gæster, der holder ferie i området og oplever glaskunst for første gang,” fortæller museets direktør Mikkel Hammer Elming. ”Vi ønsker at dele vores nysgerrighed og passion for glas med så mange som muligt og skabe meningsfulde møder med kunsten. Vi ser en stigende interesse for glas i samtidskunsten. Udstillingen med kunstnerduoen Studio ThinkingHand, som vi åbner lige om lidt, bliver et smukt eksempel på, hvordan vi ønsker at udforske glas som kunstnerisk materiale fremover, og hvordan vi vil arbejde på at introducere glasset til nye kunstnerskaber.”

 

Museets glasværksted spiller en vigtig rolle i den fremtidige udvikling af Glas. Det er centrum for en nærværende og sanselige formidling, der også omfatter varmen fra ovnene, lugten af brændt træ og lyden af værktøjet. Og det er ofte her, fascinationen for materialet begynder.

Det nye logo afspejler glassets sanselighed i a’et, som er blødt og ’flydende’ ligesom varmt glas. Og glassets optiske kvaliteter går igen som en linse, der giver et kig ind i en verden af glas, på den nye hjemmeside, glaskunst.dk, som lanceres samtidig med det nye navn. Også i den fysiske indretning, vil museets gæster opleve forandringer. Først og fremmest i form af et nyindrettet indgangsområde og ny butik.

 

 

Museets nye visuelle identitet og hjemmeside er udarbejdet i et samarbejde med det anerkendte design- og brandingbureau Stupid Studio, som blandt andre har arbejdet med Designmuseum Danmark, Det Kgl. Teater, Davids Samling og Statens Kunstfond.

 

Læs mere her