Artikel

MÆRKEvarer af træ

Der er mærkevarer, og så er der MÆRKEvarer; altså ting, man kan MÆRKE. Og det er sådan nogle, Akiko Kuwahata og Ken Winther laver. De deltager for første gang på Kunsthåndværkermarkedet Frue Plads, hvor man heldigvis både kan se og røre ved det delikate træ.

Akiko Kuwahata og Ken Winther, Tramdetalje, 2015. Foto Ole Akhoej

Af Katrine Borup, smykkekunstner, kurator og skribent for designETC

Første gang, jeg stødte på Akiko Kuwahata, var i 2013, hvor jeg sad i juryen til en filmstatuettekonkurrence, Dina Vejling (butiksejer, Dina Vejling – Dansk kunsthåndværk i Odense) havde taget initiativ til i samarbejde med Odense Internationale Film Festival, OFF. Akiko vandt. Med en statuette, der i virkeligheden var mere Akikosk, end jeg ved dette første møde var klar over.

Akiko Kuwahata vandt i 2013 en filmstatuette konkurrence initieret af Dina Vejling og Odense Internationale Film Festival (OFF). Foto: Ole Akhøj

En på én gang klassisk og utraditionel statuette bestående af en mørk firkantet base af wenge med en krusedulle filmstrimmel i tyndvalset messing på toppen. Håndværksmæssigt veludført med sikker fornemmelse for både proportioner og materialer. Den lille statuette udmærkede sig dog også ved at være en ting, man straks fik lyst til at røre ved og interagere med. På siden af statuettens base var der monteret et lille håndsving, og med det kunne man få filmstrimlen til at bevæge sig. Som en spilledåse afgav filmstrimlen oven i købet en lille ”knitrende” lyd, når man drejede på håndsvinget.

Egetræsplader sorteres efter strukturen i træet. Årets produktion af filmstatuetter til Odense Internationale Filmfestival er gået i gang. Foto: Katrine Borup

I Kokkedal, hvor Akiko Kuwahata og hendes mand Ken Winther har slået sig ned og udvidet parcelhuset med en stor, lys værkstedstilbygning, er Akiko netop i gang med at lave statuetter til årets prisuddeling, som finder sted i begyndelsen af september.

På et bord i værkstedet ligger små egetræsplader sirligt ordnet i bunker. Der holdes styr på hvilke egetræsplader, der passer sammen, for der er stor forskel på strukturen i de forskellige plader, og det er vigtigt, at åremønsteret er ensartet i hver enkelt statuette, som Akiko forklarer mig. Alt gøres med meget stor omhu og præcision i Akikos og Kens værksted. Og med en fin fornemmelse for, hvad træet selv ”vil”.

Tynde plader af birkefiner limes sammen og spændes ud over en form. I baggrunden ses Picnic Basket et skridt længere fremme i produktionen. Foto: Katrine Borup

Der går ikke mange minutter, efter at jeg er trådt ind ad døren i Kokkedal, før Akiko understreger, hvad det hele handler om for hende: ”Det er vigtigt at kunne mærke det”, altså sådan helt bogstaveligt…..man skal have fingre i tingene, røre ved dem – også i designprocessen.

Akiko Kuwahata og Ken Winther. Foto: Katrine Borup

Læs resten af artiklen på designETC

Læs mere om Akiku Kuwahata

Mød Akiku Kuwahata og Ken Winther på Kunsthåndværkermarkedet den 10-12 august 2017 i bod nr. 66.