Artikel

Et farverigt studie i det surreelle

En lille, surrealistisk roman fra 1947 har affødt en nærmest eksplosiv produktion i ateliererne hos bogkunstner Helle Vibeke Jensen og arkitekterne Wednesday Architecture på Refshaleøen i udkanten af København. 68 nye bøger og fem tilhørende læsemøbler er sprunget ud af samarbejdet og vises på Biennalen 2017.

Af Kirstine Autzen

Dagens skum af Helle Vibeke Jensen og Wednesday Architecture. Foto: Kirstine Autzen//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Overalt ligger trykark indfarvet i tusch, pensler, skæreredskaber, notesbøger, hestehår og møbelmodeller. I Helle Vibeke Jensens atelier er et meget omfattende materiale foldet ud på vægge og bordflader. Det er ti år siden, Helle Vibeke Jensen tog første spadestik til dette projekt, men først for et år siden tog det fart, og siden har hun og arkitekterne Lise Bjerre og Sofie Trier Mørk arbejdet intenst på at leve sig ind i et særligt univers.

Foto: Dorte Krogh//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

”Dagenes skum” er skrevet af Boris Vian i efterkrigstidens eksistentialistiske kredse i Frankrig: ”Det er en fortælling, der handler om kærligheden til bøger, mennesker, mad og livet og hvor galt det kan gå – på en meget smuk måde”, fortæller Helle Vibeke Jensen og fortsætter: ”Det er meget dagligdags ting, vi kan genkende, men måden det er sat sammen på er helt langt ude. Det er ikke kun de levende ting, der forandrer sig, når det går dårligt. Det er også rummene, hvor der bliver lavere til loftet. Solen står ikke længere op”, fortæller Helle Vibeke Jensen. Ud af bogen skaber hun 68 ny bøger – én for hvert kapitel. I forlængelse af disse designer arkitekterne Sofie Trier Mørk og Lise Bjerre fem møbler til bøgerne.

Et frugtbart samarbejde
Oprindeligt skabte Helle Vibeke Jensen et grundigt manuskript over bogen og spurgte nogle forlag, som hun kunne illustrere den – men det blev ikke. Sidste år dukkede manuskriptet så op igen i en oprydning, fuld af registreringer af steder og farver i romanen, og projektet fik liv igen.

Foto: Kirstine Autzen//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017
Foto: Kirstine Autzen//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Helle Vibeke Jensen og Wednesday Architecture har været kontornaboer, og de har tidligere lavet samarbejder fx om Gyldendals børnebogpris. Til fælles har de fascinationen af de traditionelle bogbindermaskiner og teknikker. ”Dagenes skum” viste sig at være et perfekt projekt at udvide samarbejde med. Emnet for Biennalen – en humanistisk vækkelse som modstand mod den kapitalistiske effektiviseringsmani – føltes helt i tråd med projektet:

Der er ikke noget af det her, der kan gå hurtigt. Du er nødt til at sætte dig ned, tænke dig om og leve dig ind i det”, fortæller Helle Vibeke Jensen, og Lise Bjerre fortsætter: ”Der er simpelthen så mange variationer i det her projekt, og det er jo i sig selv en form for indlevelse, som finder tilbage til bogens overordnede stemning. Livet kører i rille, men præges også hele tiden af en påvirkning udefra, som skaber forskydninger. Man bliver blæst omkuld af helt almindelige hverdagsting, som bliver vendt på hovedet”.

Trykark ’imprægneret’ med tusch. Foto: Kirstine Autzen

Lise Bjerre og Sofie Trier Mørk stiftede bekendtskab med bogen gennem Helle Vibeke Jensen og blev meget begejstrede: ”Det er meget nærende, at der findes en roman, som påvirker os så meget. Bogen er kræs for en arkitekt med en mere abstrakt tilgang til faget, for den er meget rumligt orienteret. Alle følelser, handlinger og begivenheder, der foregår, påvirker hele systemet; vejr, lys, vægge, møbler, og hvordan møblerne opfører sig, hvordan maden smager, overflader og farver. Vi går ind i sådan et projekt, fordi det giver os en masse inspiration til andre ting.

En helt mørk bog og et forsøg med at håndtere den med mørke, besværlige handsker. Foto: Kirstine Autzen

Helle Vibeke Jensen var inspireret af Wednesday Architectures foldebord ”Barouque”, som de også har brugt som forlæg for bordet til ”Dagenes skum”. ”At lave et bord, som du nærmest ikke kan stille noget på minder om fortællingen i romanen”, siger Helle Vibeke Jensen, og Lise Bjerre supplerer: ”Vi har prøvet at lave nogle meget simple møbler, som bliver befolket af bøgerne, men med klar inspiration fra netop barokbordet”.

Foto: Kirstine Autzen//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Bøgerne laves i forskellige formater af overskydende trykark fra Helle Vibeke Jensens bogværker fra 2012-13 ”Bog 1”, ”Bog 2” og ”bog 3”. Arkene er foldet, hullet og indfarvet med kinesisk og tysk tusch. Tuschen bruger hun ”litervis” af. Den pensles og masseres ind i papiret i flere omgange, og resultatet er en nærmest læderagtig overflade. Farverne til hvert kapitel afgøres af de farver, som optræder i det pågældende kapitel i romanen. Bogen og kapitlets nummer udstanses med den japanske teknik katagami. På trykarkene er fotos, som hun har taget på rejser, og nu stanses geografiske kortlinjer ind i arkene efter hvor billederne er taget. I skrivende stund har Helle Vibeke Jensen planer om at lægge bladguld på den bog, der handler om hovedpersonens arbejde i en bankboks. Bøgerne bliver et mødested mellem bogens univers og Helle Vibeke Jensens rejser og produktion i en labyrintisk lag-på-lagstruktur.

Den japanske katagamiteknik, hvor man udstanser et motiv med små huller, har Helle Vibeke Jensen lært på et kursus i Japan. Den japanske inspiration går desuden igennem også i den læsekimono og i hestehårspenslerne, som indgår i projektet. Foto: Kirstine Autzen
Foto: Kirstine Autzen//Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017

Til bøgerne og deres imaginære læser skaber Wednesday Architecture et bord, en bogvogn, en garderobe, en stol og en belysning, som denne dag i atelieret stadig er under udvikling. De umiddelbart enkle møbler tager afsæt i stemningen og særlige nedslag i bogen og danner en ramme om læsningen:

Bogvognen får et skævt hjul, så den kun kan køre i cirkler, og man hele tiden vil komme et nyt sted hen. Der er desuden en stak bøger under det ene hjørne, så den er helt håbløs at køre med”, fortæller Lise Bjerre: ”Personerne i bogen er sådan nogle ’orkanøjne’, som hvirvler rundt om sig selv og påvirker omgivelserne. Det er det, cirkelslagene i stolen refererer til. I bogen bliver hovedpersonen Colin gift med Chloé, som bliver syg på den måde, at der gror en åkande ud af brystet på hende. Den eneste måde hun kan kureres på, er ved at Colin finder nogle blomster, der er endnu smukkere end åkanden. På den måde går det hele galt. Vi i flere år har talt om at lave japansk-kinesiske pensler, som refererer tilbage til Helles bøger, og bordet bliver sådan én stor pensel af hestehår og med indfarvet garn i mørke blå farver. Selve bordpladen vil være bundet med en bindingsmetode, som direkte er taget fra penslerne, hvor hårene ligger mellem to rammer af træ. En af bøgerne bliver fuldstændig flettet ind i bordets flet, netop den bog, hvor åkanden optræder”.

Helle Vibeke Jensen ifører sig læsejakken, hvortil der også hører handsker. I baggrunden hænger et cirkelmotiv hentet fra en brutalistisk betonkonstruktion fra Rumænien. Konstruktionen er tilegnet den ukendte soldats gravs evige flamme. Dette motiv har igennem mange år fascineret Helle Vibeke Jensen, fordi det fortæller nye historier hver gang, det skifter materiale. Fra det voldsomme beton til forfinet hulmønster. Foto: Kirstine Autzen
1:5 modeller af to af de møbler, som Wednesday Architecture skaber til de nye bøger. Bogvognen kommer – måske – til også at indeholde nogle funktioner i forhold til udformningen af bøgerne: den kan fungere som ophæng til at tørre og presse bøgerne på. Møblerne bliver malet mørkeblå med reference til bøgerne. Foto: Kirstine Autzen

Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017 vises i Museumsbygningen, Kastelsvej 18, København fra den 5.-27. maj 2017. I alt er 27 projekter udvalgt til udstillingen efter et open call.

Læs mere om Biennalen